onsdag 26 december 2007

De fem bästa gatorna på Holmen


Café Koppar, Kungsholmsgatan augusti 2005. Modell: okänd.

Kommer precis från Mauros blogg. Den är inte jätterolig men ok. Holmen dyker upp både här och där vilket såklart är ett plus. Listan på Holmens bästa gator är en idé jag snor rakt av. Går inte att direktlänka så jag redovisar även hans lista här, vi verkar båda ha en förkärlek till Nedre.

Mauros lista:
1. Bergsgatan (endast de högsta eller lägsta numren d.v.s uppe vid kyrkan eller med utsikt över Kronobergsparken)
2. Skillinggränd
3. Parkgatan
4. Jakob Westins gata (den heter faktiskt Jakob Westinsgatan, reds anm)
5. Karlsviksgatan

Min lista:
1. Kungsholmsgatan av gamla lojalitetsskäl och för att den är mysig, har parkkontakt, affärer och tar en hela vägen till Kronis åt ena hållet och till city åt andra.
2. Scheelegatan aka Gelégatan - här ligger Lemon och Lokal och annat bra. Mynnar som bonus ut i Kungsholmstorg som alla våra gemensamma år till trots hamnar utanför listan.
3. Hantverkargatan mest för affärerna men det är alltid kul att sitta på Café Fyra Noll och gissa vem som ska in på Manhattan ("liggbio") också. Jag har alltid rätt.
4. Bergsgatan men till skillnad från Mauro gillar jag hela, lång och vacker sträckning med backar i ändarna och "the valley" i mitten. Bangar inte en kaffe på Il i dalen heller.
5. Agnegatan både Södra och Norra och inte minst "nya" Polishusparken som sammanbinder de båda.
Nästan på listan: Parkgatan

Inga kommentarer: