lördag 12 januari 2008

Busstove

Nu är det dags att brejka det på riktigt. En grej som länge upptagit en del av min tankeverksamhet är blåbussarnas regnr. Just nu uppehåller jag mig en del kring hur bussarna på linje 1 mår. Att de inte mår bra står klart men exakt hur illa är det?

Intresset för regnumrena väcktes när den första blåbussen gjorde entré på linje 4. Jag tror det var HNW949 eller HNW969, eventuellt HNW839. Alla tre går fortfarande eller har gått i trafik tills helt nyligen. I början fanns bara en och därför råkade jag lägga regnumret på minnet. När de sedan blev fler kollade jag alltid om det var den första eller ej och voila, på den vägen är det.

I dagsläget har 4:an och 1:an samma busspark och troligen så delar 2:an och 3:an (det här beror på vilka garage de tillhör). De senare trafikeras numera nästan uteslutande av några moderna typ hybridbussar (fråga mig inte vad de är hybrider av). 4:an och 1:an är tokförfördelade och körs med rena skrotexemplar. Det saknas säten, avdelare, handtag, knappar och i extrema fall dörrar. Well, fungerande sådana iaf. Ca en gång i veckan står en stackars 1:a och skräpar nånstans längs sin rutt - uppgiven, övergiven och framförallt trasig. Förra veckan kom en bärgningsbil med en buss på släp. Jag kastade mig ut på balkongen och det var gamla HNW969.

Den här veckan har jag inte sett ett enda välkänt regnr så idag har jag klurat ut en teori: man har skrotat de 1:or/4:or som ändå hade pajat, satt in några nya hybridbussar på 4:an och därmed har 1:an fått några av 4:ans gamla. Det är dem jag har råkat se. Alltså är det som jag har befarat att 1:an får nya, tysta, hela bussar sist av alla.

Visst, I'm a freak. Jag lovar dock att aldrig börja kalla bussar för "vagnar". Jag lovar också att aldrig bli lika illa däran som Bussmicke. Jag lovar kanske att sluta den dag då 1:an får nya hybridbussar och därmed nya regnr. Men ni vet, det är som knark.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag läste allt men kan ärligt talat inte säga om jag fattade vad du ville ha sagt... ;-)

Tove Kungsholmen sa...

Nej, det fattar nog ingen! Bussmicke kanske...

Anonym sa...

Ha ha! Du är inte klok. Du får sova på nätterna - det måste vara det ;-)

Jag kunde dock inte få upp länken till bussmicke.

Kram Linda Q.

C a t r i n e & co sa...

HAHAHAAHA! Impad över att du hinner se reg nr OCH komma ihåg det. Jag tittar aldrig efter bussen....