måndag 15 september 2008

Lovisas perspektiv

Betraktelser
Ett par i 25-årsåldern joggar förbi oss på trottoaren.
Lovisa: -Titta, gubben och flickan spinger.

Kalle undrar var tidningen är och jag svarar att den ligger i pappersinsamlingen. Lovisa: -Neeej, du menar vanlig samling! (Samling är hennes favorit på dagis)

Lovisa sitter och ritar. L: -Jag ska skriva mamma. Nej oj, det blev en segelbåt.
Lite senare: Jag skriver öl.
Okej...

Vi går och sjunger och dansar i kyrkans regi en gång i veckan. Mormor frågar vad fröken i kyrkan gjorde idag. Lovisa svarar att hon inte är en fröken, bara en tant.

Liten parlör
Får jag gå bi? (Får jag gå förbi)
Bockit (broccoli)
Packina (paprika)
Husfrukt (plommon, man får det på husvisningar)
Nage (mage)
Gör det! (allt vanligare uppmaning från lilla diktatorskan)
Sep mojon (ses imorgon)
Sep mojon igen (andra gången man säger sep mojon)
Kaka lite bulle ((fortfarande) baka kaka i sandlådan/låtsaskaka)
Nån kör aldrig mig (apropå att vi vägrar köra henne i dockvagnen)

Tonårsvarning
Vad har du fått för mat på dagis idag?
L: -Ingenting.
Vad har du gjort på dagis idag?
L: -Inget
Fick du något mellis då?
L: Nej.

För övrigt så har vi övat på färger i ett halvår och nu verkar hon äntligen ha lärt sig en - röd. Att räkna till tio som en ramsa är inga problem men att räkna saker är lite svårare. På bokstavsfronten så sitter O och S, vi övar även på L, V, I och A.

Inga kommentarer: