torsdag 1 januari 2009

Även solen har fläckar

Jag ska göra två pudlar:

* En uppmärksam läsare i Tyskland har gett mig en länk som bevisar att jag hade fel när jag nyligen klagade på dem som skippar genitiv-s. Jag skrev att det heter "Annas och Peters bröllop" med genitiv-s på båda personerna. Det gör det inte. I så fall gifter de sig inte med varandra utan med några andra. Det heter "Anna och Peters bröllop" precis som de flesta skriver. Tack för den lärdomen! Fattar bara inte hur jag ska kunna lära om. Ok i skrift men i tal?

* Min mamma mailade nyss och påpekade att laktosintollerant stavas med ett l. Jag mailade tillbaka och sa att det var ett slarvfel men inser nu när jag skriver det att det var det inte alls.

Vimmelmamman reagerade förresten omedelbart på det jag skrev om hennes blogg och kommenterade det i årets första inlägg. Hedrande men trist att hon missuppfattade mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tove
Skrev till dig i mitt kommentar fält. Och ingen fara. Alla får tycka vad de vill. Men där finns en förklaring kanske

Kram Lotta

Anonym sa...

Var tvungen att läsa kommentarerna på Vimmelmammans blogg igen. Det verkar som hon ändå förstod, reagerade kanske helt enkelt på fel bitar av ditt inlägg. Det var ju för att berömma (förstod jag det som) men vet ju inte hur jag själv hade reagerat om du skrivit samma sak om mig.
Dock verkar det inte som att andra "kommentatorer" läst din "förklarings/förlåt-kommentar" då de skriver om avundsjuka och att "jag tror minsann att du skriver från hjärtat". Grejen du skrev om ev inte-skriva-själv handlade väl om andra saker denna Lotta skrivit, inte bloggen mao.
Nåja, nu ska jag sluta elda upp mig men missförstånd/miss i kommunikationen och onödig ilska är det värsta jag vet (hade en sån omgång med sambon idag, helt i onödan visade det sig när han förklarade "vad han egentligen menade").
Nu ska jag inte läsa mer om detta ståhej. Fortsätter att läsa båda bloggar med stort intresse.
/Annika