torsdag 23 april 2009

Fett vs. fett

Klockan 22 sänder SVT "Debatt" om fetma och övervikt medan 3:an visar "Tjock - och stolt". För mig är valet enkelt. Dels pluggar jag ju folkhälsovetenskap och dels är jag så less på alla fetton 3:an envisas med att pressa upp i fejan på en via sina så kallade dokumentärer. Jag blir provocerad av dessa feta människor. Alltså av dem som inte är sjuka utan som har anlag för fetma och sen själva gör sig så feta som möjligt av diverse anledningar. Den ena märkligare än den andra. Både människorna och anledningarna. Precis som rökare och dylikt patrask kostar de samhället en massa pengar helt i onödan.

Visst är det en hårfin linje mellan vad som är sjukvård och inte. Vad man tycker det är ok att låta sina skattepengar gå till. För mig är gränsen ändå tydlig. Jag har ingen lust att betala för den typ av leverne som tveklöst orsakar för tidig död och ökat vårdbehov.

Höj skatten ännu mer på cigaretter. Inför "straffskatt" på dåliga livsmedel. Sänk skatten på bra livsmedel. Jag tycker normalt sett att staten ska lägga sig i så lite som möjligt men här är det ingen tvekan. Svenskarna blir bara fetare och ohälsosammare och de sociala klyftorna inom hälsoområdet har ökat lavinartat under de senaste decennierna. Vi måste gör det vi kan för att stoppa den utvecklingen. Nu.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Bra Tove, är helt enig med dig. Tycker det är för jävligt att man inte kan ta sitt ansvar.

Tyvärr kan vi inte på lördag, vi ska ut på 30-års firande, och imorgon kväll jobbar A, och på söndag ska vi på middag. Men en fika på söndag dag skulle vi kunna klämma in. Hur ser det ur för er?
Kram

Anna sa...

Så vad tyckte du om Anna Skippers man?

Tove Kungsholmen sa...

Lite småhetsig men jag höll med om merparten av det han sa. Han gav inget jättesympatiskt intryck dock men det är det sällan nån som gör i debattprogram, det är väl inte huvudsyftet I guess. Vad tyckte du?