fredag 29 oktober 2010

Våga hata väggord!


Jag kräks på sådana där väggord. Vet ni vad jag menar? De hittas ofta hos folk som gillar shabby chic stilen, alltså vita IKEA möbler som de skaver av hörnor och filar bort färg från. Sen har de gärna blommiga textilier, himmelssäng, kandelabrar, band och rosetter, zinkkrukor, miniväxthus och hund. Nyckelordet i deras vokabulär är "loppisfynd" och det kallar de även IKEA möblerna för, det blir mer shabby så.

Tillbaka till väggorden. Den ena typen är fysiska bokstäver uppspikade på väggen. Då är det oftast bara ett ord, typ Välkommen, Lycka eller barnets namn. Barnet heter inte Carl eller Anna utan Zelian eller Noelia. Den andra typen av väggord är målade och då är det små meningar i stil med:
"Home is where your is", "Dröm, lev, minns" eller "goda vänner och vilda rosor kommer alltid tillbaka". Fy fan.

Vad stör du dig på inredningsmässigt?

26 kommentarer:

Chellio sa...

Hahaha=)) Klockrent! Jag stör mig på inredning där folk inte fattar att belysning och snygga lampor "is the shit"!

Nipe sa...

Carpe diem...
Jag stör mig på hem som ser ut att vara exakt kopierade från Mios/IKEAs/Svenska hems senaste reklamblad. Folk som inte har någon som helst egen stil, som köper den senaste stilen rakt av. Just nu är det ju mkt shabby chic som du skriver. Hem där man inte ser några som helst spår av liv, inga tidningshögar, inga gympapåsar, inga kokböcker som nån fick i studentpresent, inga stilbrott. Trendängsliga personers hem, hu.

underbaraclara sa...

sisåhär tycker jag :)
http://www.underbaraclara.nu/170021/2010/03/18/clara-pysslar-annorlunda-vaggord/

Lilla Blanka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kajsa sa...

Jag kräks på vita stenar med ord på som numera säljs i en viss typ av inredningsbutiker. Skulle passa bra in i lyan i din beskrivning.

Lilla Blanka sa...

Hej och tack för titten!

Skrev just en lång svamlig kommentar men tog bort den igen, haha.

Det är en balans det där med att hålla sig till gedigen eller lagom lantlig stil, och (som jag gillar) sekelskiftesstil, utan att hamna i nåt klyschigt plastigt kommersiellt shabby chic fack :)
Gillar genuint gamla prylar/möbler och inte nytillverkade sådana som sprayats vita och försedda med nån klatschig text a la Carpe Diem osv.

Det för enligt mig inte heller vara rysch-pysch och för krims-kramsigt utan rakare och lite ruffare stil.

Ha det bra!
Mia

me and alice sa...

Ha, ha, håller fullständigt med dig!
jag är i och för sig en älskare av vit inredning, men på mitt sätt och absolut inte något shabbychic hem. Det kanske andra tycker att jag har...
jag brinner för personlighet och äkthet tillsammans med vitt. Inte några nyproducerade inredningsprylar som säljs i massupplaga.
Nä jag älskar "loppisfynd" men med rätt stuk som passar in hos mig!
Håller med dig om alla dessa ordspråk som egentligen inte betyder ett jota för den som sätter upp dom. Tycker det är ok så länge orden har en betydelse...
Ha en trevlig kväll! Alltid roligt att höra andras åsikter...
mvh Susanne

Sofia i London sa...

haha aldrig tänkt på... näe men en kan man ha, men inte för många!

Potatishäxan sa...

Jag stör mig på folk som lever som om heminredning var lika viktigt som syre. Jag tycker det är ytligt att ägna sin fritid till att fila färg från Ikeamöbler och springa i inredningsbutiker varje helg i jakten på den perfekta badrumsmattan. Det här med väggord är inget för oss heller. Blir extra läskigt när man ser dem på
Hemmet, latinska kärlekscitat på väggarna och så råkar man veta att de säljer för att de skiljer sig.

Västgötskan sa...

Jag känner mig LITE träffad och sårad (men har det inte i överflöd)! :-)

Själv avskyr jag furu! Människor (ofta längre norrut i landet) som har träpanel på tak, väggar, golv. Överallt är det furu?! :-O

Sus sa...

Jag stör mig på att det står ett guitarherotrumset och två tillhörande gitarren i vårt lilla vardagsrum.

Annars skiter jag i hur folks hem ser ut.

Lina sa...

Jag stör mig mest på mig själv. Att jag är sååå värdelös på att slänga saker. Så trött på ALLA leksaker & trötta fåtöljer. Skulle vilja ha ett hem typ http://dosfamily.com/.Men tyvärr känns det långt bort just nu. Så här är det mest beiget&brunt nu.

Vad som inte skulle komma in här hemma? Sjösten.. ryyys!

Trevlig helg!!

Tove Kungsholmen sa...

V-göt
Förlåt! Men du verkar ju trevlig ändå. Och furu hatar jag med. Fast det ger ett mysigt ljus... :o

Elin - Bondmora sa...

Jag klarar inte av det som jag kallar symmetrihysteri! Om man har två gavelfönster på andra våningen och har exakt samma saker i dessa. Ännu värre om det faktiskt är två rum med likadana gardiner, lampor, krukor mm. Men visserligen så klarar jag inte heller av om föremålen inte står i rätt avstånd till varandra, något som Bonden älskar att reta mig för genom att flytta något en centimeter åt fel håll.
Förresten har jag väggord ;-), ibland, när jag tillfälligt kör den stilen tillsammans med några avskavda stolar. Men stolarna är inga loppisfynd, de har alltid tillhört huset, för det bodde en möbelsnickare här en gång. Jag blandar friskt av 1800-tal och modernt för att få en personlig stil.

Jenny sa...

Kräks också på väggord. Och panelgardiner. Och fondväggar (men där KAN det finnas undantag). För övrigt tycker jag att latte är en dryck, inte en färg.

Och så är jag trött på svart, vitt och valnöt. Synd bara att vårt hem består av det.

Tove Kungsholmen sa...

Elin
Menar du att du gör om hemma så ofta att du har väggord lite då och då bara? I'm impressed! Tycker ert hus verkar superhärligt.

Jenny
Panelgardiner har jag alltid haft svårt för, de är så trista! Valnöt börjar kännas som om det har gjort sitt ja. Undrar vilket träslag det blir nu? En renässans för furu kanske? ;)

Boel sa...

Åhhh det här är ju underbart blottande. Knappt så man vågar skriva ut sitt namn...

-Hem där de enda tavlorna är affischer från IKEA.
-Furu eller egentligen allt gult trä.
-Rustika ek-möbler blandat med mörkbrunt skinn i små utrymmen. Ägaren är ofta en man som tycker detta känns exklusivt och manligt. Jag står inte ut med det.
-Puffiga åttiotalsaktiga skinnsoffor. På sommaren limmas du fast i soffan om du är barbent. Vilken känsla!!

Linda -Galleri Palla sa...

Hahaha, vad roligt! Jag kräker på folk som är så lata så deras hem ser för j-liga ut och sedan i sin tur retar sig på oss som bryr oss.:)

Kanske snor jag din idé till ett inlägg hos mig,det var ju hur kul som helst.

Anonym sa...

Amor omnia vincit. I sniklig text. På en sänggavel. Ska det vara väggord ska det bara typ: When I grow up I wanna be the Great Wall. Fast väggord finns inte i vårt hem. Fult som f*n.
//Helena

Elin - Bondmora sa...

Haha, så ofta gör jag inte om! Jag har bara sådana där väggord som är som lösa bokstäver, det är bara att plocka ner dem från tavellisten. (Permanenta väggord gillar jag inte alls). När väggorden åkt ner, överkast och gardiner är bytta och de avskavda stolarna likaså, plockar jag fram andra saker av samma sort, men lite mer murrigt och asieninspirerat. ;-)

Potatishäxan sa...

Lata? Vi kanske gör annat medan andra letar badrumsmattor :-P.

P.E. King sa...

Helkul inlägg, men måste erkänna att jag inte bryr mig speciellt mycket om inredning. Jag antar att jag är tråkigt traditionell i vad jag finner snyggt och föredrar nog att saker fyller en funktion framför att de ger mig ögonfröjd (bör nog tillägga att jag avskyr IKEA funktionaliteten till trots). Lämnar faktiskt helt ärligt över hela ansvaret för inredning och dylikt på min fru. Skäms på mig.

Anonym sa...

Jag avskyr "danska vita hem". Jag avskyr skinn, undantaget lurvigt fårskinn som är det enda som är varmt nog att ligga på när jag ligger på golvet. Jag AVSKYR hem som är renoverade så att man om 5 år kan kliva in och säga "ah, det här gjorde ni våren 2010 va?". Jag avskyr furu och vill demolera min trappa som trots vitlasering är gjord av det förhatliga materialet. Jag avskyr slarv och stök. Jag avskyr minimalism. Jag är nog helt enkelt väldigt petig...

Ellen sa...

Jag verkligen tokhatar hem där allt är kritvitt förutom några kromade möbler. Den enda tavlan är den där förbannade kakaotavlan och så ligger det en svartvit coffeetablebok på soffbordet.

Jag bara undrar: fryser man inte ständigt om man bor i ett så kallt hem?

Det Ljuva i livet sa...

Jag avskyr att det är så sjukt inne med vitt,skavt och väggord. Mest för att folk kommer att tro att jag köpte stilen rakt av 2010, när jag i själva verket är sjukt trött på heminredning och inte har ändrat en pryl hemma på över ett år.
Och till våra väggords försvar måste jag säga: Ett, jag har gjort dem själv. Två, det är vår bröllopssång.
*andas ut*

Nina sa...

Word! Jag hatar det!