tisdag 12 oktober 2010

Långkok

Alldeles nyss hände det nåt riktigt skumt. Jag satte på en kastrull vatten till mitt Paradise Hotel-te. När det kokade för fullt tog jag kastrullen från plattan men det slutade inte koka. Efter att ha stått och stirrat på kastrullen ett tag så sprang jag upp till Kalle med det kokande vattnet för att få ett vittne. Han såg det också.

Eftersom jag har så smarta läsare som snällt undervisar mig i t.ex. avrundning så finns det säkert nån som kan förklara kokfenomenet? Det höll på i ca 90 sekunder.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Förmodligen har ni väldigt bra kastruller eftersom värmen alstras kvar! Svårare än så är det inte. Vattnet lyckades hålla 100 grader i 90 sekunder efter borttagning, inte dåligt! Vad har du för några?

Anonym sa...

Jag håller med Johanna, låter som en tjockbottnad kastrull! De kan hålla värmen läääänge!

Tove Kungsholmen sa...

Ah, så är det förstås! Tack för svar. Den har tjock botten men är en vanlig IKEA-kastrull. Brukar normalt koka vatten i en med tunn botten men den var smutsig.