tisdag 21 december 2010

Den här julklappshysterin

Är det bara jag som blir lätt illamående av den? Nere på stan och i diverse köpcentrum har det känts som löningshelg i flera veckor nu. Jag hör om föräldrar som har köpt mängder av prylar till sina barn och oroligt funderar över om det de köpt räcker? Om det räcker? De flesta svenska barn har så mycket prylar att det räckte för längesen.

Utan intentionen att låta som nån elak idealist så kan jag säga att jag aldrig har köpt en julklapp till Lovisa. Hon brukar få nån av mina gamla grejer och så får hon saker av andra. Det har räckt bra hittills.

Samma tes gäller för julklappar till vuxna. Vad är det folk tror att deras vänner och anhöriga behöver som de inte redan har eller inte kan köpa själva? Varför handlar folk som besatta runt jul? Jag fattar verkligen inte. Är det bara glädjen över att få ge som driver dem?

7 kommentarer:

Jenny sa...

Håller med. Folk köper julklappar till sina tvåmånadersbebisar. Why? Molly som är 2 tycker det är lika kul att öppna mitt paket som sitt eget. I år får hon lite pärlor och en pärlplatta från oss, inhandlat för länge sen. Mår lite illa av köphetsen...

Lina sa...

Håller med.... För hysteriskt.. Vi har köpt 1 klapp till 1åringen & 2 till 3-åringen. Meddelat släkt att tänka kvalitet ist för kvantitet till barnen.

Jenny sa...

Bra skrivet. Jag har haft svårt att komma på saker att ens önska till Maja eftersom jag upplever att hon har allt hon behöver och mer därtill. Nä, jag är definitivt för att minska julklappsberget!!

Sus sa...

AMEN!

Malinka sa...

Barnen får varsin "bara-julklapp" från oss (d.v.s. inte något de behöver utan något de bara vill ha): Toy Story-filmerna till Fyraåringen och två LasseMajas detektivbyrå till Sexåringen. Sedan behöver Fyraåringen nya byxor och Sexåringen nytt nattlinne, så det gör vi också paket av. Det räcker bra, mormor och farmor står för det onödiga. (Och sånt ointressant som pengar till sparkontot etc.)

Jag älskar julklappar, men det behöver inte vara så förtvivlat dyrt. En fyraåring blir glad över nya färgpennor.

Anne sa...

Bra skrivet Tove! Jag har inte köpt julklappar eller skickat julkort på flera år. Skänker istället en slant till välgörenhet. I år blir det till en båt för hemlösa i Göteborg där jag jobbar som volontär regelbundet. God Jul önskar jag dig och hela din familj. Kram

Tove Kungsholmen sa...

Är inte ensam alltså, misstänkte det! :)