torsdag 2 december 2010

Hobbyläkare?

Har nu läst om den här boken i tre olika tidningar. Självklart har hon rätt i att bloggare är de vassaste människorna och att det kommer att gå bra för oss i framtiden. Men det här med att man ska börja blogga om sin hobby och sen successivt låta hobbyn bli det man försörjer sig på? Det kanske passar bra för nån som drömmer om en karriär som smyckesdesigner men sämre för nån som vill bli läkare. Då krävs det nog lite studier som komplement till bloggandet skulle jag tro.

4 kommentarer:

Z sa...

Om man börjar som proffs då? Blir man en glad amatör i slutet då?

Johanna sa...

Jag nöjer mig med läkare.. Eller vad säger du? ;-)

Tove Kungsholmen sa...

Z
Intressant fundering!

Johanna
Ja, hellre det än smyckesdesigner! ;)

Jacqueline Kothbauer sa...

Kul att ni har läst om min bok "Mediababe" och gillar budskapet. Tyvärr är det ett missförstånd att boken handlar om sociala medier.

Jag skrev den för jag såg hur många bloggtjejer som investerade tid och engagemang i en blogg, som de växt ur. De hade lärt sig kommunicera via massmedia och bygga upp en publik.

Rätt använt ger de fantastiska möjligheter i det medielandskap som håller på att växa fram, MEN du måste synas i alla mediekanaler. Din trovärdighet hänger på det. Bloggmedia är inte bara amatörmedia det är också ett "laglöst" land jämfört med tv och tidningar.

Rent omedvetet så får du en tyngre stämpel om du släpps in av tv, dagstidningar och radio än bara syns i bloggsfären. Optimalt gör du både ock.

Så till bloggare. Jag intervjuar Dr Åsa (Vilbäck) som började sin mediekarriär i såpan Robinson, därefter utbildade sig till läkare och kom tillbaks med egen programserie på SVT, Dr Åsa. Förutom alla anda mediefönster hon syns i. Hon arbetar till vardags på sjukhus i Örebro, men brinner för hälsoupplysning via nätet.

Hon är ett bra exempel på en Mediababe som INTE är någon klassisk bloggare. Även om hon nu som mammaledig, bloggar för tidningen Mama. Åsas största behållning av att vara en mediababe är att hon fått en mer omväxlande, rolig karriär.

DET är poängen med Mediababe. Att varje möte med människor kan leda vidare. Genom att synas i media "möter" du mängder av människor, vilket kan ge fler spännande karriärsmöjligheter än annars.

Läs gärna mer på mediababe.se där jag löpande ger inspiration och råd om hur du tar hjälp av media för att få ett roligare yrkesliv.

Ha det gott
Jacqueline