tisdag 1 februari 2011

Knäpp och insnöad deluxe

Jag är en riktig språknörd som älskar att fundera över språk och att lära mig nya ord. Iallafall om de är användbara, annars kan de stanna i SAOL eller var de nu kom från.

En mer enkelspårig del av ordnörderiet är att jag gärna snöar in på ord och uttryck. Ibland är jag insnöad länge och ibland är det en fas på bara ett par timmar.

Just nu funderar jag på hur det ska bli med deluxe. Var det en fas jag gick igenom igår kväll eller kan det bli en långkörare? Deluxe, deluxe, deluxe. Det låter dumt när man upprepar det, men det gör ju alla ord. Prova ditt eget namn till exempel så får du se hur snyggt det låter efter några rundor (kolla så ingen lyssnar först bara för då kanske de fattar att du är knäpp).

2 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

haha. ketchup är en sådant ord för mig, säger jag det fler än två gånger så tappar jag innebörden av orden. Då blir det plötsligt ett väldigt konstigt ord, utan smak. :-)

Nina sa...

Mitt namn blir bara bättre när det upprepas! Ninaninaninana... Som i boktipset!