söndag 11 mars 2012

Om att vara född i rätt tid


"Deras pinsamheter kommer för alltid vara första Google-träffen"

I dagens DN har Maria Lindholm skrivit en krönika som jag har haft i huvudet i många år. Tyvärr verkar den inte finnas på nätet än men den handlar om hur det hade varit om man hade varit ung idag och lagt ut hela sin dagbok på nätet så som många tonåringar gör. Kanske tycker ickebloggande människor att även jag och andra äldre bloggare vänder ut och in på sina liv på bloggen. I mitt fall stämmer det inte. Det jag skriver om här är en bråkdel av det som är mitt liv. Om jag hade varit fjorton eller t.o.m. tjugo när bloggtrenden drog igång hade det garanterat sett annorlunda ut och många är de gånger jag har varit tacksam för att det inte är så.


Jag blir ibland beklämd när jag av misstag halkar in på en tonårsblogg och får knulla, supa, röka och svartvita bilder med plutmunnar och fuck you fingrar rätt upp i fejset. "Vad tycker föräldrarna?" tänker jag förnumstigt och hoppas stenhårt att tonåringarna vet bättre om sisådär sju år...


Den sista dagbok jag skrev ut, hyfsat plågsam läsning. De från tidiga tonåren är däremot humor!

4 kommentarer:

Bondens fru sa...

Du sätter ord på mina tankar.
Jag fick en kommentar på fb en gång (just du hade jag bloggen kopplad till min profil) om att jag skrev "underhållande men borde tänka på att allt inte är yta". Personen ansåg alltså att jag var en ytlig människa. Jag svarade med att bloggen är just det, ett skrap på ytan och att det djupa lägger jag inte ut på nätet. För jag förfasas också av tonårsbloggar (även jag halkar i på dem ibland). Det är utlämnande, både i skrift och bild.

Anonym sa...

Har oxå tänkt så, skönt att slippa ha ens partybilder utspridna på nätet. Räcker med dom som redan har dom, haha! :D

Anna sa...

hear hear!

Bia sa...

Nu bloggar ju inte jag (inte seriöst ivf) men jag är glad att Facebook inte heller fanns...