tisdag 31 mars 2009

Snitta med Schulman


Mitt snitt sett uppifrån, ganska exakt 11 cm kort och rätt snyggt. Det röda strecket på andra ledden är sviter av 60-talsmorgonrocken. Ofarligt.

Calle Schulman har kört en inläggssvit om kejsarsnitt. Han blev nedkommenterad. Visserligen kan det ha varit syftet men för en luttrad snittargumentatör som jag är det inget nytt.

Och jo, jag skrev en kommentar:
"Jag gillar att bli snittad. Eller nä, men jag föredrar det framför att spricka hela vägen och annat otrevligt. Blev nekad snitt vid min första graviditet, jag hade inga medicinska orsaker och uppfattades inte som tillräckligt rädd. Fair enough, jag delar ändå din åsikt och hade helst pyntat själv för ett snitt men det går inte i sosseSverige (trots alliansregering).

Jag greppade efter halmstrån, bad att få bli röntgad och det visade sig att jag hade för trångt bäcken. Det blev ett snabbt och okomplicerat planerat snitt. Jag sparade skattebetalarna den ekonomiska börda min förlossning annars hade blivit. Först X antal timmar på en vanlig förlossning med sängplats, personalkostnader, kostnad för dyr, miljöfarlig lustgas och annan bedövning. Sedan snittet. Jag hade varit dyr i drift, tro mig. Känner mig lite som ett skattespararhelgon faktiskt.

/S:a Tove.

P.S. Jag hade kunnat berätta för dig direkt att det blir ett jävla rabalder när man skriver om snitt. Oavsett om man är för eller emot så är alla andra emot en."

2 kommentarer:

Västgötskan sa...

Jag är inte emot dig. :-)
Däremot har jag nog svårt att förstå människor som kräver kejsarsnitt pga rädsla att spricka, när man i de flesta fall inte spricker såpass mycket.

Att någon som aldrig genomgått en förlossning, uttalar sig om vad som "självklart" kommer hända, är som att jag skulle kommentera allsvenskan i fotboll. Jag har ingen aning om vad som händer, men man kan ju alltid FÖRSÖKA argumentera/diskutera... (Hoppas du tar detta inlägg på rätt sätt). ;-)

Tove Kungsholmen sa...

Klart jag tar det rätt, jag tar ALLT rätt! ;) Men jag var rädd just för att spricka. Alltså spricka sjukt mkt, total sfinkterruptur. Mao hela kalaset och bli bajsinkontintent som belöning. Inte många som gör det, "bara" 3 % men det räcker för att avskräcka mig. Av dessa blir alla inte inkontinenta heller såklart.

Jag ser också en massa andra fördelar med snitt gentemot vaginalt. Naturligtvis finns även fördelar med vaginalt, det vet jag. Men, ur min mus kommer inga barn, var så säker!