torsdag 30 april 2009

Den ljusnande framtid

Det är inte bara prioriteringarna som förändras på tio år...

I eftermiddags släpade jag mig långsamt fram över Fridhemsplan, bärandes på tunga matkassar. Drömde våta drömmar om en "dramaten" när jag plötsligt fick syn på ett gäng studenter. Det slog mig att idag är det exakt tio år sedan min egen mösspåtagning. Det hinner onekligen hända en del med prioriteringarna på tio år.

Jag kan inte påstå att de senaste tio åren har blivit riktigt så som jag tänkte mig dem den 30:e april 1999. De har varken varit bättre eller sämre, bara annorlunda mot vad jag trodde. Den största överraskningen är att jag kommer att vara tvåbarnsmamma innan jag fyller 30. Det kan jag inte se som något annat än en fördel. Jag kan också konstatera att även om det har varit tio bra år så är livet mycket tuffare än vad jag någonsin kunde föreställa mig som 18-åring på Stora Torget i Krakow. 

När jag minns tillbaka så var kanske livet som allra lättast precis då. Jag var vuxen nog att bestämma själv men helt utan betungande ansvar. Våren 1999 var en lång fest i total avsaknad av eftertanke och framtidstankar.  Redan en månad senare, på själva studentdagen hade verkligheten hunnit smyga sig på. 

Stockholm meddelade regn och vinterkyla, Krakow bjöd på försommar. Det svåra beslutet att åka dit och missa mösspåtagningen hemma på Kungsholmen kändes helt rätt.

Inga kommentarer: