onsdag 30 september 2009

Ska vi ha barn?

Startskottet, eller resultatet av skottet kanske

Det börjar sjunka in nu att vi ska få en bebis. På riktigt. Att graviditeten ska resultera i ett barn. Mina tankar går mer och mer åt det hållet och jag får mindre och mindre lust att göra andra saker. Samtidigt så är jag så ofokuserad på vad som ska göras. Packa BB-väska, bädda bebissäng, tvätta barnvagn. Jag har inte gjort något av det. Vad är viktigast att ha klart? Vad måste jag ha hemma?

Hjälp mig gärna!

12 kommentarer:

Sofia sa...

Å det där minns jag!
Blöjor, bhinlägg som samlar upp mjölk från läckande bröst(om du nu ska amma?!). Salvor och babyolja och sånna prover har jag iaf fått i en väska på BB så sånt är inte akut. Bilbarnstol hem från BB är väl alltid bra. Barnvagn är inte heller dumt att ha klart. Bebiskläder såklart! Sängen är väl inte akut första veckan.^Å andra sidan är de skönt att ha så mycket som möjligt klart inför andra barnet då det helt klart finns mycket mycket mindre tid över när barn nr 2 kommer! LYCKA TILL!

Jessica - bymom.se sa...

Tvätta barnvagnen har jag också på min lista, men det blir liksom aldrig gjort. Kanske för att den kommer bli lika skitig igen inom kort?

Tänkte bara sa...

Du måste absolut ha en allert make hemma, då fixar han vad som behöver göras undertiden du tar hand om dig själv och ser till att du orkar med förlossningen utan för mycket besvär.

annelie sa...

Ha mat hemma i kylen när ni kommer hem från BB. Skitjobbigt att behöva tänka på det direkt.

Anonym sa...

Gå in på apotekets webshop och klicka klicka klicka. Bindor bindor bindor bindor, alvedon, xylocain salva, bröstvårteluftare eller vad det heter, en/två sådana där mjuka bh:ar som man bla har om man har opererat brösten - supersköna (och nej jag har inte opererat brösten), och så blöjor och tvättgrejer förstås.

Till bb väskan: coca cola och kexchoklad.

Susanne sa...

Packlista? Kika i min blogg - jag har en gedigen sådan där ;)

http://yssasblogg.blogspot.com/2009/04/packlista-till-forlossningen-och-bb.html

Kajsa sa...

Äh, det är ju andra gången så ni fixar allt eftersom. Vi glömde göra allt i förväg andra gången men det gick bra ändå. Det vi fick köpa hem raskt var blöjor. Allt annat kan vänta. :)

Tove Kungsholmen sa...

Tack för alla tips, det fanns ett par guldkorn.

Lennart
Bindor har jag inte tänkt på t.ex. Har fokuserat på de roligare grejerna I guess...

Susanne
My God, jag har verkligen inte ens tänkt på hälften även om jag inte kommer ta med allt du har på listan. Tack!

Tänkte bara
Alert man är fan det viktigaste! Alert mormor kommer på stabil andraplats.

Jessica
Jo, visserligen men jag har typ aldrig tvättat chassit (på 3,5 år) så det vore bra. Går att göra efter att barnet kommit dock!

annelie
Den är bra men här spelar alert mormor en bra och viktig roll också.

Tove Kungsholmen sa...

Kajsa klämde sig in där också och har säkert helt rätt, lite så har jag tänkt men vill ändå fixa det absolut viktigaste.

Ska nog packa väskan iaf. Snart.

Emma (Tri) sa...

Väskan känns minst viktig, den går ju fort att packa typ 30 min innan avfärd (förusatt att allt finns hemma förstås :). Vagnen skulle jag ha klar om det kändes som om man inte vil köra bebisen i den utan att den tvättats - jobbigt att behöva vänta med att gå ut för att mna inte gjort det innan. Lite bindor, blöjor och ngt ombyte med bebiskläder är väl bra, allt annat kan fixas allteftersom.

Världen är liten… sa...

Håller med Annelie, laga mat och frys in i förväg. Eller om någon frågar om dom kan hjälpa till så be dom laga ett mål mat till famlijen när ni kommit hem från BB. Här i USA är det jättevanligt att vänner och bekanta tittar förbi när man kommit hem med lite mat och annat smått och gott.
Bilbarnstolen är ju också viktig så att man kan ta med sig bebisen hem=o).

Moa sa...

Handsprit i stor pumpflaska är guld värt efter blöjbyten eller annat. Superbra när det kommer besök som vill pilla på underverket, be dem tvätta händerna med sprit först :)