torsdag 22 oktober 2009

Stjärndollar utan glans

En Starbuckare på New Ark för mindre än ett år sen

Jag har länge haft lite roligt i smyg åt alla svenskar som har gapat efter att Starbucks ska öppna i Sverige. På Facebook finns flera sådana grupper och jag har sett ett otal blogginlägg och nätupprop om saken. Idag är det en lyckans dag för alla dessa människor för den stora nyheten från världen utanför BB är just att Starbucks öppnar i Sverige.

Jag har bestämt mig för att det inte är kaffet de gapande typerna är ute efter. Nix, de vill mest visa vilka globetrottande kosmopoliter de är. De har minsann varit i Nevjork och det är ju fett hett så det måste alla få veta. Samtidigt är det ju lite töntigt att gå runt och skryta om en sån grej så då hojtar man efter Starbucks istället. Sublimt skryt alltså.

Analysen utförd av hon som inte tycker att stjärndollarns kaffe är speciellt gott. Hon skulle heller aldrig komma på tanken att skryta med sina åtta-tio (har tappat räkningen) besök i NY eller att hon var där första gången vid två månaders ålder och två gånger inom loppet av två månader förra hösten. Aldrig.

Empire State för mindre än ett år sen

9 kommentarer:

Fyra nyanser av rosa sa...

Hmmm...jag fattar inte riktigt men ändå! Jag är glad över Starbucks, mest för att se om det verkligen var så gott som jag tyckte när jag var ung och fattig och bodde i NYC. Då var Starbucks den ultimata lyxen :-)!

Grattis till bebben igen!

Tänkte bara sa...

Jag är en av dem som ääälskar Starbucks kaffe utan att gapa om det. Det lär ju dröja innan det öppnar ett i Gbg. Får väl passa på när jag är i Hufvudstaden. Annars har vi ett fik tvärs över gatan med Starbucks klass :)

Anonym sa...

Jag skryter på:-)

Tove Kungsholmen sa...

Rosa
Jag hakar till ARN nästa vecka, om du kör så fickparkerar jag!!! Kanske godare i Sverige?

tänkte bara
Det är just det jag menar fast jag inte skrev det - det finns minst lika gott kaffe på 198 ställen i alla svenska städer. Bra sagt!

Lennart
Jag gillar dig ändå!

Marcel sa...

Word, Starbucks är inget speciellt alls, bara en hype som byggts upp med hjälp av paparazzibilder i svenska tidningar. Sedan jag flyttade hit har Starbucks bara kommit på tanke när man inte orkar hitta ett annat ställe att gå till. Lär ju ha varit samma hype när McDonald's kom till Sverige för 40 år sedan.

Emma (Tri) sa...

Det säger sig självt att Starbucks omöjligt kan ha ngt speciellt kaffe. Amerikanerna är ju kända för att göra rätt äckligt kaffe. Att de plöstligt skulle kunna åstadkiomma EN ENDA kedja som gör SUPERGOTT kaffe, och som dessutom blivit så populär såväl bland amerikanerna som utomamerikaner på besök i USA tyder antingen på att 1) amerikanerna är dumma som inte även i övrigt anammar det där supergoda kaffet som kedjan erbjuder utan fortsätter göra snuskigt kaffe även om de precis som resten av världen tycker att Starbucks är godast, eller 2) Starbucks ÄR bara en hype och har inte ett dugg godare kaffe än alla andra ställen i världen, kanske t.o.m. ngt äckligare även om det i USA framstår som kaffevärldens motsvarighet till Bollinger...

annami sa...

Jag bara ville säga att jag tycker du skrev väldigt bra. Starbucks kaffe är ju tydligen ett hett ämne. Men för en novis som jag i detta ämne, dock en stor kaffeälskare, så ska jag i alla fall prova en mugg med Starbucks kaffe när jag passerar. Bara för att förstå!! Veta vad alla talar om.

Tove Kungsholmen sa...

Marcel
Word tillbaka!

Emma
Word på dig med. När du presenterar det sådär snyggt så kan jag inte säga annat än att du som vanligt har tänkt steget längre än jag!

annami
Du får också ett word tror jag. Med den inledningen så! ;) Men det är klart att du ska prova, det ska jag med!

Emma (Tri) sa...

Tove: Jag kanske har tänkt, men jag har å andra sidan inte smakat. Har dåliga minnen av starbucks eftersom det säkert är ett decenium sedan jag var där, och då drack jag eventuellt inte ens kaffe... Men det är klart, jag har ju täckt in för två alternativ, om kaffet ÄR supergott är alltså amerikanerna dumma... Eller nåt (vadå fördomar...) :D...