tisdag 22 december 2009

298 spänn är för billigt

Ärligt talat så får väl de här puckona skylla sig själva. För bara 298 spänn får de en liten lektion i hur nätet (och hela världen) fungerar. Förhoppningsvis lär de sig till en annan gång och så slipper de springa till Konsumentombudsmannen och kosta skattepengar.

6 kommentarer:

Bea sa...

Håller med. kan man inte läsa ska man inte surfa!

Niklas sa...

Tråkigt att för jämnan stöta på så mycket cynism. Jag har själv god internetvana, läser alltid det finstilta, och har aldrig personligen fallit offer för skumraskföretag. Men att skuldbelägga de individer som låtit sig luras av företaget i fråga, istället för att kritisera företagets oetiska affärsmetoder... Saknar självgodheten och arrogansen inga gränser?

Och måhända är de människor som låter sig luras puckon. Men gör er själva och världen en tjänst och ta en grundlig titt i spegeln. Kanske finner ni då bjälken som får puckonas stickor att framstå som ett sandkorn i Sahara.

Mats sa...

Kunde inte hålla med mer.

Rikspuckon som köper en tjänst utan att kolla det finstilta. Sen har de mage att inte betala för tjänsten de har köpt.

men det är klart, de "trodde" ju att det var gratis, klart som inte ska betala då.

Ska se på nästa vecka om killen som renoverade mitt badrum köper det argumentet. Annars får jag väl bestrida fakturan, jag "trodde" det var gratis.

Emma (Tri) sa...

Läste om någon som råkat ut för detta på familjeliv (personen ifråga hade startat en tråd om det). Rätt komiskt faktiskt, vad jag inte fattar är hur någon kan skriva i sitt personnummer till ett företag man inte känner till Där skulle jag ha dragit öronen åt mig även om jag skulle ha missat att testet kostade pengar...

Det hade varit lite tragiskt om det var dyrare, eftersom jag misstänker att sådant här i något högre grad drabbar människor med sämre ekonomi, men 298 kr ruinerar lyckligtvis inte i de flesta fall!

Toves sa...

Emma
Nyanserat och bra som vanligt från dig. Tänkte också på det där med personnumret. Jag stör mig på att man numera ska uppge det överallt, även på ställen där det inte fyller någon funktion. Brukar konsekvent låta bli i möjligaste mån och har nån gång ifrågasatt det utan att få nåt vettigt svar tillbaka om varför de "behövde" personnr.

Niklas sa...

Det är bra! Fortsätt skuldbelägga de som blivit lurade!

Jag finner det komiskt att Ni tycks vara så snara att döma ut de som låtit sig luras som naiva. Att företaget i fråga helt säkert utnyttjat just denna naivitet, det har kanske gått er helt förbi? Så jag frågar, vem är det som är naiv, egentligen? Eller kanske kallar ni bara det för gott entreprenörskap?

Sedan håller jag med om att det är naivt att uppge personnummer på ett internettest, och det borde få varningsklockorna att ringa. Tyvärr är många människor väldigt godtrogna, och sorgligt nog finns det många som inte drar sig för att tjäna en hacka på dessa.

Än sorgligare är att många tycks anse att de bara får vad de förtjänar...