torsdag 9 december 2010

Vinterkräksjukan, VKS, calicivirus, norovirus, sapovirus, whatever


Norovirus (vinterkräksjuka). Foto: Kjell-Olof Hedlund, Smittskyddsinstitutet

Jag är numera hobbyexpert på området. Den senaste veckan har jag dammsugit nätet efter information om vinterkräksjukan. En hel del står ju på Vårdguiden men med min info-mani så räcker inte det, jag måste veta allt. Nu gör jag nästan det men det är några områden där jag får divergerande, ofullständiga eller uteblivna svar och det gillar jag inte.

Det här med gener, blodgrupp och vinterkräksjuka. Det finns de som har en mutation i en viss gen som gör att de har svårare att drabbas av vinterkräksjuka (men de kan få andra magåkommor). Den här genen verkar vara vanligast förekommande hos människor med blodgrupp B. Det innebär alltså att ca 20 % av befolkningen i princip är immuna mot vinterkräksjuka. Det skulle också kunna vara så att personer med blodgrupp AB är något mindre mottagliga medan de annars så perfekta 0-personerna blir sjukast. Behöver flera källor kring detta.

Smittar vinterkräksjukan under inkubationstiden eller bara då man kräks och 48 timmar därefter? Ingen vettig sida tar upp detta men enligt sjuksköterskorna på min praktikplats smittar det även under inkubationstiden. Jag tror ändå inte att det stämmer. Behöver undersökas närmare.

Dödar handsprit/desinfektionsmedel viruset eller ej? Smittskyddsinstitutet säger ja, Internetsmedicin säger nej. Jag har kommit fram till att svaret är nej. Tvål och vatten funkar däremot, gnugga rejält. Ingen idé att desinficera hemmet om nån har vinterkräksjuka alltså. Update år 2012, nu säger typ alla källor att handsprit funkar. 

Så. Härmed lovar jag att inte använda mig av ordet vinterkräksjuka något mer före nyår. Jag lovar också att hålla snattran tills jag har nåt roligare att skriva om. Men om någon vill hjälpa mig att komplettera ovanstående text så feel free i kommentarfältet!

(Uppdaterar senare med lite mer info och källor om nån är intresserad)

11 kommentarer:

Potatishäxan sa...

Jag är en 0-person. Kräks varje vinter. Mannen är nog AB. Han blir sjuk ytterst sällan. Barnen vet jag inte blodgruppen på men de är alltid de som börjar. Och kräks som fan. Huvva. Låt oss slippa....

Malinka sa...

Jag är A- och har (hittills) aldrig drabbats. Av just vks. Å andra sidan vete fan om alla säger att de har just vks verkligen har det, vanlig hederlig magsjuka verkar vara försvunnen.

Det intressanta aspekten – och anledningen till att jag ens läste det här jävla inlägget trots att jag har svårartad vks-fobi (bara att läsa ordet vinterkräksjuka får mig att må dåligt ett dygn) – är att den knappt fanns på kartan förrän för cirka ett decennium sedan. Den grasserade varje vinter på diverse sjukvårdsinrättningar, men tog sig inte direkt ut i övriga samhället. Och så bar ka-booom! blev det en återkommande årlig epidemi. I Sverige. (Norden?) I övriga Europa ser de ut som frågetecken om man pratar om winter vomiting disease (ja, den heter så!).

Så jag undrar 1) varför blev den så vanlig, 2) varför minns ingen att den INTE var vanlig förut, och 3) varför diskuteras det aldrig? Vaccin mot influensor är sååå viktigt, men epidemiska magsjukor är tydligen inte så viktiga.

Tove Kungsholmen sa...

Men skit, jag skrev ett aslångt svar och raderade det. Tror jag har svar på alla tre frågorna faktiskt.

Har en rapport att skriva (om ett annat ämne dock...) Återkommer.

Cec sa...

Malinka
Jag är också A-, och drabbas inte av magsjukor.
På fråga B) säger jag att jag aldrig hört talas om den förrän kanske 10 år sedan. Så jag vill säga att jag minns att den INTE var vanlig. Tror jag.

stjernan sa...

Jag vet inte vad min son har för blodgrupp än, men han har inte haft magsjuka fastän åde jag och mannen varit sjuka samtidigt och kräkts bredvid honom. Dock har jag ingen aning om om det varit VKS vi haft då eller nån annan sjuka...

Karolina sa...

Jag är blodgrupp 0 och drabbas ett par ggr per vinter (förrförra vintern hade jag det 3 ggr), det håller i sig ett par till 3 dygn och jag kan vara kass i magen en hel vecka efter med vätskebrist som följd. Innan 2006 hade jag bara haft "vanlig magsjuka" 3 ggr (på 34 år), man spyr några ggr och blir bra på ett dygn, varav en gång var när jag var lite och gick på dagis. Jag tror därför starkt på att VKS är något nytt som inte förekom förr, alltså inte är samma sak som magsjuka/maginfluensa.

Emma sa...

Har blodgrupp B och har ALDRIG haft vinterkräksjuka! Skönt att veta att jag förhoppningsvis slipper det även i fortsättningen.

Tove Kungsholmen sa...

Jag orkar inte med att skriva om det där långa svaret jag skrev. Måste samtidigt få ur mig mina teorier. Måste skaffa en assistent, det är tydligt.

Det här med blodgrupperna verkar tyvärr lite oklart om det stämmer. Måste som sagt forska mer på det men nu när alla är friska är forskningslusten som bortblåst. Hoppas nog att jag slipper återkomma i ämnet ändå...

Anonym sa...

Här kan man få höra lite info. dock inget nytt, tyvärr.
http://www.nyhetskanalen.se/1.1910695/2010/11/18/nu_kommer_vinterkraksjukan

Anonym sa...

Det har visat sig att ungefär 20 % av svenska individer inte drabbas av
vinterkräksjuka även om de utsätts för smittokällor. Orsaken är att de bär på två
kopior av en variant av FUT2- genen som är kopplad till resistens mot den
vanligaste stammen av norovirus.
FUT2- genen kodar för ett enzym som modifierar vissa ytmolekyler på celler så att
de till exempel kan släppas ut i olika kroppsvätskor. Om man bär på två ickefunktionella
kopior av FUT2- genen kommer man inte att utsöndra dessa molekyler
i matsmältningssystemet vilket leder till resistens mot norovirusinfektionen, detta
kallas även för att man är antisekretorisk.

Jag har blodgrupp 0rh+ och har två kopior av FUT2-genen och ska därför vara resistent. Blodgruppen har troligtvis inget samband.

Anonym sa...

Malinka, vinterkräksjukan är exakt samma sak som maginfluensa. När jag var liten sa man alltid maginfluensa trots att det inte har något att göra med influensa överhuvudtaget. Maginfluensa spreds på dagis och i skolor och har exakt samma symtom som vinterkräksjukan. Samma sjukdom, olika namn.

Noroviruset muterar regelbundet och kan ha resulterat i att viruset fått större spridning än tidigare. Vinterkräksjukan härjar över hela planeten och det finns väldigt många sökträffar från exempelvis Storbritannien. Kanske får du fler sökträffar på "stomach flu" (maginfluensa) än på winter vomiting disease.

Att man inte minns att den var vanlig förut var för att den alltid hette maginfluensa tidigare, sen började vi använda den amerikanska termen winter vomiting disease som blir vinterkräksjuka på svenska. Den allt mer bristfälliga hygienen på sjukhusen har sannolikt bidragit till ökad smittspridning och när sjukhusavdelningar får stänga på grund av magsjuka är det klart att det uppmärksammas av massmedia.

Ligocyte forskar kring ett vaccin mot norovirus och med lite tur kanske vi kan ha ett vaccin på marknaden om fem år. Dock återstår flera problem att lösa. Viruset kan inte odlas utanför mänsklig vävnad. Viruset muterar regelbundet vilket får till följd att man måste vaccinera sig varje år på samma sätt som med den vanliga influensan. Dessutom ingår inte andra magsjukevirus i vaccinet, exempelvis sapovirus, adenovirus och astrovirus.