tisdag 29 november 2011

Vilken är din placering i syskonskaran?

Häromdagen satt jag på bibblan för att slå ihjäl en timme. Hittade en bok om hur placeringen i syskonskaran påverkar personligheten. Jag stämde väl in på det typiska ensambarnet och Lovisa verkar vara en ganska typisk storasyster.

Boken handlade också lite om vem man ska välja som partner. Ett ensambarn passar bäst ihop med ett storasyskon. Storasyskon passar således med ensambarn och även med småsyskon. Däremot verkade kombon storasyskon/storasyskon och småsyskon/småsyskon inte vara någon hit. Inte heller ensambarn/ensambarn.
Mellanbarn stod det inget om.

Vilken är din placering i syskonskaran?
Stämmer din personlighet överens med placeringen?

Precis så tänkte jag även om jag tror att skaran får utebli

Oh well...

På sidan efter stod det att det intellektuella försprånget gäller livet ut, promise!

13 kommentarer:

Chrissan sa...

Jag är storasyster till två.
Och gift med en lillebror med 3 äldre systrar.

Och ja, jag har blivit en typisk storasyster på äldre dagar... chef som jag är.;)

Ting sa...

Jag är storasyster till tre bröder.
Gift med en storbror.
Det går ganska bra tycker jag. :)
Om jag är typisk storasyster?
Mja, kontrollfreak och vill gärna bestämma.
Men å andra sidan får man lov att kompromissa, vara diplomat och kliva åt sidan med tre småbröder.
Tror att jag hanterar det hyfsat.
Alla de fyra männen gillar mig fortfarande iallafall. ;)

Malinka sa...

Nåja, vi är ensambarn båda två och har inga större problem med det. Förutom att vi gärna hade haft syskon att dela omsorgen om åldrande föräldrar med.

Z sa...

Vi räknas som ensambarn båda två fast jag har en tvillingsyrra och Mannen har 3 småbrorsor, men det är 15 år mellan den största lillebroren och Mannen. Och det stämmer ju. Det enda jag kan känna är jobbigt med två ensambarn är att vi båda kräver ganska mycket egentid, ingen som förstör vårat legobyggande om du fattar vad jag menar... Då blir vi lätt sura.

Malla sa...

En styrsyrra på 39
En styvsyrra på 35 (båda sen jag var miniliten så de räknas som syskon för mig)
En helsyrra som är äldre
JAG
Halvbror, yngre
Halvsyster, yngre
Halvbror, yngre

Jag är mellanbarn alltså. Gift med en som är storebror.

Malla sa...

styv* inte styr.

Västgötskan sa...

Jag är storasyster och är ihop med en mellanbror. Funkar bra, men han är jävlig för han har nog kommit undan med mycket där i mitten.... ;-)

Sus sa...

Ett glömt mellanbarn.

Nä. Jag är inte glömd =)

Gafflan sa...

Storasyster till två systrar som är gift med en som är storebror men det funkar alldels ypperligt.

Alfahannen sa...

Herreminje, det här är ju psykologi på djupet minsann! Nå, ska se om jag kan reda ut härvan till släkt.

Jag är minstingen av 3 bröder, mina storebröder var enäggstvillingar (den ena är tyvärr inte i livet längre), och de var kvarterets skräck när jag var liten (Hur detta är relevant i sammanhanget har jag ingen aning om).

Mitt frisiska Yrväder till kvinna är själv minstingen i en skara av 7, och i hennes fall var åtminstone 3 av storebröderna den holländska motsvarigheten till kvartersskräcken.

Vi är alltså två minstingar som funnit varandra, och så mycket kan jag säga att i vårt förhållande existerar sällan begreppet "lugna stunder", knappt ens när vi sover för då är vi undermedvetet upptagna med att slåss om täcket.

Vi är mycket nära varandra.
Ibland kan det vara jävligt, men aldrig aldrig långtråkigt :)

Tove Kungsholmen sa...

Superkul att läsa alla kommentarer!

Ceciliah sa...

Jag är storasystern som gift mig med en lillebror :-) så ja där stämmer det väl. Sen är jag nog en typiskt storasyster också... på både gott och ont.

BloggMamman sa...

Härlig blogg- kul att du kikade in hos mig så jag hittade dej!:-)

Jag är ensambarn, gift med en lillebror och har själv tre barn...

I övrigt tycker jag att förhållanden mellan syskon (tex storasyskon och småsyskon känns lite sådär med tanke på släktskapet:-D

Kram
BloggMamman- en humorblogg om BloggMammor o Mammaliv