tisdag 8 maj 2007

aprilmorsorna - the long version


Aprilmorsorna. Det har jag döpt dem till i min egen lilla värld. Till mina "vanliga" kompisar och allmänt löst folk säger jag rätt och slätt "min mammagrupp". Nu ska jag förklara för alla icke invigda hur de här hemliga mammaklubbarna fungerar.

Alla mammor har en mammagrupp som de fått via BVC, så funkar det iallafall i Stockholm och eftersom jag inte vet hur det är i andra städer/länder/planeter så säger jag att så är det. Jag fick också en sån. I den ingick ca sju nyblivna mammor som alla bodde i mina dåvarande kvarter.

De andra var karriärbrudar i 30/35-årsåldern. Jag var 25 och då utan jobb. De andra hade män som jobbade på stora, amerikanska bolag och absoluuut inte kunde vara pappalediga ens de 60 påtvingade dagarna. Jag hade en sambo som var fritidsledare och skulle ta minst halva pappaledigheten. De bodde säkert i tjusiga fyror med snabba hissar och noll dammråttor. Jag bodde i... Ja, ni hajar ju!

Behöver jag ens säga att jag inte mammabondade speciellt bra med dem? Behöver jag ens säga att det inte rörde mig i ryggen? Det hade säkert gjort det om det inte vore för att med i gruppen var också Karolina och hon och jag hade ju redan världens bästa "mammagrupp" - aprilmorsorna!

Jag skriver "mammagrupp" inom citationstecken när jag pratar om dem för de är ingen mammagrupp. Kanske kändes det så i början. Då i början när vi talade om våra IRL-vänner som "vanliga vänner". Nu är aprilmorsorna lika mkt både IRL och vanliga vänner som de jag hade innan jag fick barn. Vi pratar om allt och ärligt talat så tror jag faktiskt att just ämnet barn är det snabbast minskande samtalsämnet för oss just nu. De snabbast ökande däremot går nog inte ens att räkna.

Lustigt nog läste jag idag en artikel i Mama om det här med mammabonding, då hade jag haft det här blogginlägget i huvudet länge men det gav mig en spark i arslet. Linda Skugge har tydligen en mailinglista som kallas "morsorna" t.o.m. Friskriver mig härmed helt och hållet från att ha snott hennes uttryck. Morsorna är ju dessutom ett rätt vanligt ord... Mamaartikeln var faktiskt rätt bra, rekommenderas till de som anser sig finnas i målgruppen för just mammabonding. Som för övrigt måste koras till årets fånigaste ord. Pappabonding kommer tvåa. Lätt.

Hittills i den här bloggen har jag varit hyfsat kortfattad till min stora förvåning. Ikväll är jag mitt vanliga jag och är långrandig. Tror det blir så när man skriver om saker man gillar.

Ville ju egentligen bara säga TACK alla aprilmorsor för att ni finns. Ni har förgyllt min vardag, hjälpt mig med allt mellan himmel och jord, lärt mig massor och ni får mig att skratta, både IRL och på forumet. U rock my world som någon annan av oss skrev i en liknande kärleksförklaring på sin blogg. Hur många har vi nu? Borde vi samla alla kärleksförklaringar i en tråd? ;)

Fotnot:
Aprilmorsorna träffades ursprungligen hösten 2005 på det allmänna forumet Familjeliv. De har sedermera dragit sig tillbaka till ett eget forum och dit kommer inga obehöriga.

(Bilden ovan på aprilmorsorna är tagen för ganska många månader sen och jag vet att alla inte gillar den, förlåt. Det är den enda liknande som finns dock - hittills.)

3 kommentarer:

hanna sa...

ÅH. Kärlek Tove!

Anonym sa...

Härliga rader. Kramar tillbaka!!

Anonym sa...

aprilmamma,om jag får be ;-)
Tänk så tråkigt det senaste dryga året hade varit utan bl a dig & dina roliga inlägg! kram