torsdag 5 mars 2009

Feminist, nejvisst?


Ann, en hipp mediemorsa med familj och otrendig barnvagn

Ann Söderlund skrev nyss ett bra inlägg om feminism som replik på ett eget inlägg från gårdagen. Jag kan varmt rekommendera Anns blogg. Hon skriver rakt och ärligt om ämnen som berör. Feminisminlägget fick mig att skriva följande kommentar:

"Tycker också att det är oerhört svårt att definiera feminism. Tror det finns nästan lika många definitioner som det finns kvinnor. Eller nåt ditåt. När jag var yngre likställde jag feminism med rödstrumpor och vänstertanter vilket gjorde att jag som 17-åring högt och gärna deklarerade att jag absolut inte var nån jävla feminist. Fortfarande känner jag mig främmande inför att kalla mig feminist, (kanske just för att jag inte riktigt vet vad det innebär) något som för många andra kvinnor är oerhört provocerande.

Klart jag vill leva i ett hyfsat jämställt förhållande, i ett jämställt samhälle. Sen tycker jag att det är skit samma vad man kallar det, feminism eller ej. Jag säger “hyfsat jämställt förhållande” för att jag tycker att det räcker. Är inte intresserad av millimeterrättvisa och tycker att det är helt okej om jag leker med barnen medan han byter däck. Det är lika okej som vice versa som sambon brukar säga med något pillemariskt i blicken."

Vad är feminism för dig?

Bild från Family Living

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du bara sprutar ur dig inlägg. Ta det lite isy, vi hinner inte med att läsa ju! ;-)

/F&co

Anonym sa...

Och vad feminism är för mig låter jag vara osagt så mår alla bättre! :-D

/F