tisdag 2 juni 2009

Detta ger SL oss resenärer för 690 kr och en massa skattepengar

Det sägs ofta att Stockholm har en bra kollektivtrafik. Det stämmer till viss del men alla omfattas inte av den. Vissa av oss betalar fullt pris för SL-kortet precis som alla andra men för pengarna får vi undermålig service.

Jag skulle kunna gå på i en evighet om bussarnas usla skick, hur sena de allt som oftast är, hur ofta de kommer i klunga och bristen på chaufförer. Jag skulle kunna berätta om hur det känns att när man har bråttom först vänta en evighet på hållplatsen för att sedan få åka en halv station innan bussen rökfylls och alla måste gå av för att promenera till nästa station och vänta igen. På en buss som kanske inte ens kommer... 

Jag väljer istället att redovisa mina erfarenheter från 1:ans buss under den senaste veckan:

Torsdag 28/5 ca kl 09.00: Fridhemsplan. Bussen trasig, alla måste kliva av och vänta på nästa buss.
Fredag 29/5 ca kl. 09.00Fridhemsplan. Ny chaufför saknas vid bytet, alla måste kliva av och vänta på nästa buss.
Måndag 1/6 ca kl 09.00: Fridhemsplan. Ny chaufför saknas vid bytet, alla sitter i bussen och väntar ca fem minuter tills en chaufför behagar dyka upp.
Tisdag 2/6 ca kl 09.30Fridhemsplan. Ny chaufför saknas vid bytet, alla väntar i bussen tills en ilsken chaufför (som egentligen inte ska köra den turen) ursinnigt kör iväg snabbt och ryckigt. Då hade turen bakom redan hunnit köra om oss.
Tisdag 2/6 ca kl 12.00: Fridhemsplan. 13 minuters väntan innan tre 1:or kommer i klunga. Den buss jag hamnar på är så trasig att en barnvagn går sönder när den fastnar i en trasig plastpanel. Damen bredvid mig upptäcker en sjö i sin handväska på grund av att det regnar in från taket. En annan dam byter plats då det droppar i hennes huvud från ett annat hål i taket.

Det här är ett axplock av vad jag får för 690 kronor och en massa skattepengar. Det låter inte som om jag beskriver kollektivtrafiken i ett land som har ett av världens högsta skattetryck men det är alltså bara helt vanliga upplevelser på 1:ans buss i Stockholm 2009.

Buss två och tre 2/6 kl. 12.00

Buss ett och två 2/6 kl. 12.00

En av läckorna i taket, ser inte stor ut men det droppade friskt

Den andra läckan, något mer segdroppande men ändå en relativt strid ström


Inga kommentarer: